De reason why: hoe ‘Digitaal Hogerop’ tot stand is gekomen

Voor ons is ‘Digitaal Hogerop’ een heel vanzelfsprekend initiatief. Toch zijn we langzaam gegroeid naar deze professionele samenwerking. We vertellen je graag hoe alles begon!
Digitaal Hogerop

Postgraduaat ‘Digitale marketing’ bij HoGent

‘Digitaal Hogerop’ vond zijn oorsprong in het schooljaar 2017-18. Toen volgden we beiden het Postgraduaat ‘Digitale Marketing’ aan Hogeschool Gent. We kozen voor deze opleiding omdat we de praktijkkennis, die we opgedaan hadden met onze eigen webshops (thepresentperfect.be van Ilse en bonappetit.be van Elke), wilden toetsen aan de kennis en ervaring van een ruimer netwerk aan docenten, experten en collega-digitale marketeers. Elke week kregen we les van een expert in zijn domein, bijvoorbeeld SEO, Google, sociale media, adverteren, affiliate marketing, blogging, influencer marketing, performance management etc.

Ilse volgde deze ’s namiddags en Elke ’s avonds, dus we hadden doorgaans nooit samen les. Maar af en toe kregen we de kans om een bijkomende les van een gastspreker bij te wonen. Op zo’n momenten leerden we mekaar beter kennen. Uit de interactie met de docenten, begrepen we dat onze situatie zeer gelijklopend was: een eigen webshop beheren, beiden in de wereld van ‘gasten ontvangen’, ‘culinair genieten’ en alle twee gebeten om als kleine webshops toch het verschil te maken. We connecteerden via LinkedIn en volgden de nieuwtjes van mekaars webshops op de voet.

Een Digitaal Plan als eindwerk

Bij deze opleiding hoorde ook een thesis. Die bestond uit een volledig digitaal plan van onze webshops. Hoe ziet een digitaal plan er zoal uit? Wel, we detailleerden onze digitale doelstellingen voor de korte en middellange termijn. We zorgden voor een meetinstrument om aan de hand van kwantitatieve doelstellingen de realisatie van onze doelstellingen op te volgen. Vervolgens maakten we de balans op van de toenmalige aanpak rond sociale media, vindbaarheid in Google, email marketing etc. We tekenden de ‘customer journey’ uit en markeerden de hiaten in onze toenmalige manier van werken. Vervolgens tekenden we de ideale toekomstige situatie uit. Onbewust de start van ‘Digitaal Hogerop’.

Op die manier kregen onze digitale doelstellingen plots vorm, waardoor ze meteen ook haalbaar leken. Aangezien we mekaars situatie zo goed aanvoelden, besloten we om elkaar feedback te vragen over ons werk. De wereld van Google en sociale media opent immers veel mogelijkheden, maar is niet altijd even evident om te doorgronden. Zoals in vele situaties gold ook voor ons 1 +1 = 3. Door samen te zoeken, evalueren, herbeginnen etc geraakten we sneller en verder dan we individueel gekund hadden.

Op dat moment beseften we dat we mekaar goed begrepen en genoten van het samenwerken. Pas toen we 100% tevreden waren over ons werk, waagden we het om ons werk in te dienen en voor te stellen aan de jury.

Safeshops prijs voor eCommerce

Het hoogtepunt van onze eindwerken was toch wel de proclamatie van onze richting. Dat ook de jury onze werken kon smaken, ondervonden we door onze mooie uitslag: we haalden beiden grote onderscheiding voor ons digitaal plan. Een mooie beloning voor een jaar stevig doorwerken! Wat was het genieten toen de namen van onze lichting digitale marketeers éen voor éen werden afgeroepen!

Bij deze opleiding hoort jaarlijks ook een prijs, geschonken door Safeshops, een organisatie die het vertrouwen in eCommerce bij consumenten behartigt. Jaarlijks reikt Greet Decocker, CEO van Safeshops, de prijs voor het ‘beste eCommerce initiatief’ uit. Op die manier gaf Safeshops ons dat extra duwtje om te starten met ‘Digitaal Hogerop’.

Digitaal Hogerop met Greet Dekocker
Digitaal Hogerop met Greet Dekocker

En misschien las je tussen de regels al enige fierheid… Inderdaad, we wonnen beiden samen deze prijs. Blijkbaar was het ook de jury niet ontgaan dat wij onszelf enorm uitgedaagd hadden om tot het uiterste te gaan voor ons digitaal plan. De jury kon niet kiezen tussen onze beide eindwerken, dus besloten ze om ons beiden de prijs toe te kennen ☺. Naast de eer van deze appreciatie, mochten we ook deelnemen aan de eCommerce Awards van Safeshops, een jaarlijkse wedstrijd waar webshops kunnen meedingen naar prijzen in diverse categorieën. 

Digitaal Hogerop was geboren!

Intussen begrijp je wel dat we onszelf naar het volgende niveau gebracht hadden door onze samenwerking. Toch moesten we toegeven dat we na de proclamatie en de uitreiking van onze prijs ietwat in een spreekwoordelijk ‘gat’ vielen. We bespraken dit en besloten om onze samenwerking voort te zetten, ook na onze opleiding. Want een digitaal plan is een vereiste start, maar vergt nadien een proces van continue verbetering.

We besloten om mekaar één dag per maand te ontmoeten en samen te werken. Telkens namen we beide shops onder de loep en bespraken we externe studies in verband met google, sociale media en andere tools.  Op die manier werkten we gedurende anderhalf jaar.

Klaar voor de volgende stap

Tussendoor kregen we af en toe de vraag van bevriende ondernemers of we hen ook op weg wilden helpen. Natuurlijk wilden we dat! Vanaf 2019 hielpen we KMOs met het opstellen van hun digitaal plan, verbeterden hun SEO en stelden met hen advertenties op voor Facebook en Google. Digitaal hogerop dus.

We voelden dat we een meerwaarde betekenden voor hen en zagen hen groeien in de wereld van de digitale marketing. Ook merkten we dat veel ondernemers tegen dezelfde uitdaging aanlopen. Hun sector en context mag dan verschillend zijn, alle zitten zij met soortgelijke vragen zoals: ‘hoe vinden nieuwe klanten ons bedrijf?’, ‘ik wil vaker posten op Facebook en misschien wel bloggen maar waar haal ik de inspiratie?’ en ‘ik wil adverteren, maar hoe begin ik daaraan?’’.

Het werken met bevriende ondernemers en hun mondreclame zorgde voor een startbasis en gaf de bevestiging dat onze expertise ook voor anderen relevant kon zijn. Daarom besloten we in 2020 om onze diensten te formaliseren onder de noemer ‘Digitaal Hogerop’ en een website te maken, zodat ook andere KMOs ons konden vinden.

Delen op Facebook
Delen op Linkedin