1. Een digitaal marketingplan in 100 dagen – Bert Van Wassenhove
Het basisboek uit onze opleiding ‘Postgraduaat Digitale Marketing’. Dit boek leert je de basisprincipes van ‘The Customer Journey’ en reikt bouwstenen aan voor een goede online strategie. Ook websites, webshops, sociale media en blogging komen aan bod. Ideale boekentip voor wie de eerste stappen zetten in digitale marketing.
2. Het geheim van BOL.com
Michel Schaeffer: vanuit zijn ervaring in het directiecomité van BOL schetst de auteur het groeiverhaal van deze online reus. Over de strategie, de voortdurende drang naar verbetering, de tegenslagen en het succesverhaal van online ondernemen. Een inspirerende blik achter de schermen voor alle webshops!
3. How blogs work – Stephanie Duval
Wat zeker niet mag ontbreken in een lijstje met boekentips, is een leidraad om te bloggen. Je voelt dat blogging goed voor je merk of bedrijf is, maar weet niet meteen waar te beginnen? Dit boek zet je alvast op weg. Als journaliste heeft Stephanie zelf al meer an 10 jaar ervaring met bloggen. Voor dit boek interviewde ze gekende bloggers uit binnen- en buitenland. De rode draad doorheen alle verhalen vatte ze samen in dit boek voor startende bloggers.
4. Lost & Founder – Rand Fishkin
Als voormalige CEO gunt de auteur een blik achter de schermen bij Moz, een expert in SEO. Een eerlijk verhaal, dat ervaring met tegenslagen en uitdagingen niet uit de weg gaat. Uit het boek leerden we vooral dat het succes van de huidige ‘winnaars’ vooral te danken is aan doorzettingsvermogen en volharding. Ondanks de bittere waarheid over de weg naar de top, geeft het boek tegelijk ook veel moed aan wie nog aan het begin van zijn succesverhaal staat.
5. Formats – Aart Lensink
Het begrip ‘format’ kennen we vooral uit de televisiewereld. Nochtans heeft deze techniek even goed zijn plaats in content marketing. Het gaat erom je content in een herkenbare, unieke en repetitieve vorm te gieten. Op die manier zorg je voor meer structuur, meer eenheid een grotere herkenbaarheidsfactor bij je fans. Het boek behandelt meer dan 101 verschillende formats. Keuze genoeg dus om een geschikte format voor jouw merk te kiezen!
6. Krachtige SEO – Frederik Vermeire
Van het belang van SEO zijn we ons allemaal bewust. Want iedereen wil toch dat zijn dienst of product gevonden wordt! Toch is de praktijk niet zo makkelijk als de theorie. Dit boek geeft praktische tips over hoe kleine aanpassingen toch een grote impact kunnen teweegbrengen. Ook leer je hoe je de impact van je SEO wijzigingen kan meten, want: meten is weten!
7. What would Google do? – Jeff Jarvis
Wie een website of webshop heeft, voelt sowieso de impact en het belang als een tool zoals Google. Niet onlogisch dus, dat we de machine die onze vindbaarheid zodanig beïnvloedt, ook willen begrijpen! Om te overleven in het huidige internet tijdperk komt het erop aan om te redeneren als Google. Bij elke keuze, elke beslissing moeten we ons afvragen: wat zou Google doen in mijn plaats? Een leuke boekentip voor de komende vakantie!
8. Hard things about hard things – Ben Horowitz
Als succesvol Silicon Valley ondernemer beschrijft de auteur de harde waarheid over het opstarten en managen van een start-up. Succesverhalen doen snel de ronde, maar in alle eerlijkheid: voor de meeste (misschien alle?) is de weg naar succes niet zo rooskleurig als het lijkt. Daarom beschrijft dit boek op realistische wijze het échte verloop van een start-up.
9. Hooked – Nir Eyal
Sommige producten of diensten blijken onweerstaanbaar voor veel klanten. Hoe komt dit toch? ‘Hooked’ verklaart dit effect doordat sommige producten ons nu eenmaal nieuwe gewoontes en patronen aanleren. Producten en diensten die hieraan voldoen, zijn voorgeprogrammeerd voor succes. Maar hoe maak je jouw product nu zo disruptief?
10. Sprint – Jake Knapp, John Zeratsky, Braden Kowitz
Last, but not least in ons lijstje van boekentips: dit pareltje! Met sommige vragen krijgt elke ondernemer vroeg of laat ooit te maken, bijvoorbeeld: waarop moet ik mij nu focussen, hoe zou mijn product er moeten uitzien, zal mijn dienst goed onthaald worden, etc. In dit boek leggen de auteurs een 5-dagen techniek uit, waarmee je elk idee in een mum van tijd kan laten evolueren naar een heus prototype. Naast tijdswinst laat dit toe om enkel te focussen op die initiatieven met toekomstpotentieel.