Digitaal hogerop Logo

Linkbuilding: 4 do’s en dont’s

Linkbuilding

Linkbuilding bestaat zowel uit interne als externe links.

Een interne link is een link van een pagina op jouw website, die naar een andere pagina op dezelfde website verwijst.
Interne links kunnen zichtbaar zijn in een navigatiebalk of menu maar ze kunnen ook gebruikt worden in doorlopende tekst.

Externe of uitgaande links (back links) zijn links die worden geplaatst op jouw website naar andere websites. Vaak wijzen deze links naar de bronnen waar de content vandaan is gehaald. Ook is het mogelijk om een link te plaatsen naar een website waar additionele informatie over een onderwerp kan worden gevonden.
Je plaatst dus geen externe link om bezoekers van je website te jagen, maar om informatief te zijn met extra relevante content.

Interne links gebruiken dus relatieve URL’s om naar pagina’s binnen dezelfde website te verwijzen. Terwijl externe links gebruik maken van absolute URL’s.

Linkbuilding


🔗 de 2 grootste doelen van interne links

Interne links hebben als doel om de navigatie binnen de website makkelijk te maken zonder je website te verlaten. Door gerelateerde inhoud met elkaar te verbinden, verbetert dit de overzichtelijkheid van een website en vinden bezoekers hun weg op de website.

Linkbuilding: Interne links


Het kan ook een verkoop stimuleren door -vanuit een informatieve pagina- door te linken naar een relevante dienst of product.

Maar interne links zijn niet alleen waardevol voor bezoekers, maar ook op hoger te scoren voor zoekmachines. Maar waarom hoor ik je denken?

Google volgt links om inhoud op websites te ontdekken en deze te rangschikken in de zoekresultaten.

Als een bericht of pagina veel relevante links krijgt, geeft dit Google het signaal dat het een waardevolle pagina is en dus hoger in google mag getoond worden.

🔗  het verschil tussen interne en externe links

Interne links heb je zelf onder controle en kan je zelf beheren. Je begeleidt je bezoekers (én Google) naar jouw belangrijkste pagina’s.

Bij externe links ligt dat soms wat moeilijker. Sommige pagina’s waarnaar je verwijst, kunnen een andere inhoud krijgen of zelfs helemaal verdwijnen. En niets ellendiger als een link zonder resultaat. Ook de zoekmachines straffen dit af.

Nog een belangrijk verschil tussen een interne link en een externe link, is de SEO-impact van deze linkbuilding. Met interne links zorg je ervoor dat Google je pagina’s beter kan vinden, een structuur kan ontdekken en een hiërarchie van content kan onderscheiden

Externe links zijn vooral bedoeld om de geloofwaardigheid van je website te vergroten.

Met zowel interne als externe links bouw je meer autoriteit op en hogere rankings.

🔗 linkbuilding: klik niet hier maar hier

Hoe doe je dat nu dat linken en is het woord waarachter de link ligt van belang?

Een link als ‘Klik hier’ zegt niet veel over de pagina of het document waarnaar verwezen wordt. Zoals hierboven al vermeld, volgen de zoekmachines de links op een pagina en kennen gewicht toe aan links die adequaat beschrijven waar ze naartoe verwijzen.
Google zal weinig waarde toekennen aan ‘klik hier’-link maar houdt vooral van informatieve linken.

Een voorbeeld:
“Klik hier voor onze groepsreizen in Spanje” waarbij de link achter ‘klik hier’ ligt, heeft weinig waarde.
We raden aan om dit te veranderen naar ‘Bekijk onze groepsreizen in Spanje” met een link achter groepsreizen in Spanje.

Gebruik dus beschrijvende tekst voor een goed begrip van waar de link naartoe leidt.

🔗 hoe meer links, hoe beter? let op voor too much

Een artikel, productpagine of blog dan vol staat met linkjes (vaak ook nog in fellere kleurtjes) leest heel onaangenaam.

Te veel linkjes zorgt ook voor keuzestress bij de lezer. Het is bewezen dat, als je teveel keuze hebt, je uiteindelijk geen keuze maakt en dus in dit geval niet zal doorklikken naar een mogeljks zeer waardevolle pagina.

Maak enkel links die relevant zijn voor je verhaal. Het is erg storend voor de lezer om door te klikken naar een pagina die niet aan de verwachting voldoet. Bovendien kan ook Google dit detecteren en je afstraffen als je link irrelevant zou zijn.

Heb je hierbij nood aan advies voor de linkbuilding van jouw website? Contacteer ons vrijblijvend. We helpen je graag verder.

Delen op Facebook
Delen op Linkedin