Digitaal hogerop Logo

Zoekwoorden: basis SEO strategie

Het belang van de juiste zoekwoorden

Kies en gebruik de juiste zoekwoorden en verhoog het verkeer en aantal bezoekers op je website of webshop!

Hoe je het ook draait of keert, de juiste keywords zijn de basis van jouw SEO strategie.
Je wil immers als bedrijf zo goed mogelijk scoren wanneer jouw klant of doelgroep opzoekwerk doet bij google.

‘Zo goed mogelijk scoren’ wil zeggen dat de inhoud van jouw pagina zo goed mogelijk
aansluit bij het probleem of de vraagstelling van jouw doelgroep.

Zoekwoorden: waarom zijn ze belangrijk?

Om te beginnen is het erg belangrijk om dezelfde taal te spreken dan je doelgroep. Zoektermen gebruiken waar niemand naar op zoek is, heeft geen zin.
Tracht te weten te komen hoe klanten jouw diensten en producten ‘benoemen’.
Check het zoekwoordenvolume en vermijd woorden met te lage of geen volume.

Maar let tegelijk op voor een andere valkuil. Je moet niet IEDEREEN willen aanspreken. Seth Godin zegt: “Communicatie die iedereen moet aanspreken, is eigenlijk communicatie die niemand aanspreekt.”

Een voorbeeld:
Als uit een zoekwoordenanalyse blijkt dat men 590 keer per maand googelt naar ‘recept appeltaart’ en 10 keer naar ‘recept glutenvrije appeltaart’, met welk zoekwoord wil jij dan scoren?
Dit is absoluut geen eenvoudige vraag!


Dit hangt af van je doelgroep én jouw product. Als jij enkel glutenvrije producten aanbiedt, dan zou het wel fijn zijn om goed te scoren. Maar goed scoren, is niet alles. Je wil vooral bij de juiste mensen scoren. En dus enkel bij de mensen die gevoelig zijn aan gluten.
Als je dus tussen all recepten van ‘gewone’ appeltaart’ terecht komt, is de concurrentie moordend. Maar velen zullen wegklikken bij jouw recept omdat ze hier niet maar op zoek zijn. Je wil dus eigenlijk de 10 personen aanspreken die specifiek naar jouw product op zoek zijn.

Dat brengt ons bij het belang van longtail zoekwoorden.
Vaak zijn het 3 zoekwoorden tot een volledige zin. Het maandelijks zoekvolume op deze keywords is vaak een stuk lager maar ze zullen in de praktijk beter ‘converteren’ omdat de relevantie tussen het zoekresultaat en de zoekopdracht concreter is.

Zoekwoorden: hoe vind je ze?

Lontail zoekwoorden dus maar hoe vind je die?
Google helpt je al een hele weg vooruit.

  • Google search. Tik jou zoekterm in in de zoekbalk van Google. Google geeft suggesties. Op deze manier kan je vaak langere zoekwoorden vinden die beter aansluiten bij de juiste ‘match’.
  • ‘Google it’: denk je het juiste zoekwoord te kennen? Google it!
    Geeft google de resultaten die je verwacht had? Krijg je verschillende hits van je collega’s en concurrenten? Dan kan je zeker met dit zoekwoord verder aan de slag.
    Krijg je andere resultaten dan verwacht? Een andere sector? Te breed segment?
    Zoek naar een ander zoekwoord dat beter aansluit bij de verwachtingen.

Zoekwoorden: ook bij de concurrentie

Concurrentie: hou ook rekening met hun SEO-analyse.
Het kan best zijn dat jouw concurrenten dezelfde zoekwoorden gebruiken als jij.
Als je gaat concurreren op zoekwoorden met de grote spelers, dan zal je dat veel tijd en moeite kosten. Dat wordt vechten tegen de bierkaai.

Een goed zoekwoordenonderzoek is niet compleet zonder concurrentie analyse. Het kan namelijk zijn dat jouw concurrenten dit blog ook hebben gelezen en zich richten op dezelfde longtail zoekwoorden als jij. Nu hoeft dat niet erg te zijn, maar als er veel concurrentie is (waaronder enkele grote spelers uit jouw branche) dan gaat het waarschijnlijk veel tijd en moeite kosten om op deze bepaalde zoekterm te scoren. En dat is het vaak niet waard. Breid jouw zoekwoord dan uit zodat de concurrentie minder zwaar wordt.

Je kunt snel een inschatting maken van hoeveel internetpagina’s er zijn die scoren op jouw zoekwoord door in Google’s zoekbalk het volgende in te voeren: allintitle: ‘xxx’

Besluit

De beste zoekwoorden bepalen is een waardevol werk.
3 waardevolle tips:
– Ga vooral voor longtail zoekwoorden.
– Vermijd termen waar geen of weinig zoekvolume op zit want dan spreek je andere taal dan je doelgroep
– Zoek jouw specifieke niche en vermijd woorden met te veel concurrentie.

Heb je hierbij nood aan advies? Contacteer ons vrijblijvend. We helpen je graag verder.

Delen op Facebook
Delen op Linkedin