
Smileys, emoticons en emoji’s zijn vandaag de dag alom bekend en worden ook regelmatig gebruikt.
Emoticons? Emoji’s? Emo wat? Weeral emo? Emoticons zijn samengesteld uit leestekens 🙂 en emoji’s zijn de meer kleurrijke varianten die je allicht vaak bij sms of whatsapp gebruikt. Dit betekent dat 🙂 overgaat naar ☺.
In dit blogbericht vertel ik hoe je ze inzet bij je digitale content strategie.
Schrik niet: de klassieke smiley (het gele rondje met de lach 😀) bestaat al sinds 1963. De smiley is één van de meest gebruikte emoji. Deze emoji werd het eerst gebruikt in Japanse stripverhalen.
‘E’ staat voor beeld en ‘moji’ betekent karakter in het Japans. Emoji betekent dus letterlijk beeldkarakter. Probeer dit maar duidelijker te beschrijven …
Toen wij als Westerlingen in 1999 nog bezig waren met dubbele punten en haakjes om smileys te maken, werden in Japan al de eerste emoji’s ontwikkeld. Ze zijn verder wereldwijd ingeburgerd geraakt onder commercieel belang.
In onze dagelijkse digitale communicatie, gebruiken we steeds meer emoji’s en smileys. Niet verwonderlijk dus dat ze ook steeds vaker gebruikt worden in de marketing communicatie. Vooral in communicatie via social media, waar bedrijven interactie uitlokken met hun doelgroep, worden deze gebruikt om een boodschap extra kracht bij te zetten.
Tegenwoordig zie je ze meer en meer verschijnen in professionele online communicatie. Wijzelf gebruiken ze zelfs dagelijks. Ze voegen non-verbale informatie en emotie toe aan een verbaal bericht. Het is net zoals we onbewust gebaren en gezichtsuitdrukkingen (Ilse is daar straf in… 😉) gebruiken als we met iemand praten.
Omdat we in geschreven berichten geen intonatie, gebaren en lichaamstaal kunnen meegeven, voegen we dus in plaats daarvan makkelijk een emoji toe. Een glimlach 😀 kan een grapje verduidelijken. Een knipoog 😉 kan een opmerking verzachten.
Het is een fijne afwisseling bij tekst en het verduidelijkt de sfeer en de context.
Wanneer je er eentje ziet, reageert ons brein op dezelfde manier als bij het zien van een menselijk gezicht. Ze brengen gevoelens en nuances directer en sneller over dan tekst. ‘Snel’ en ‘direct ‘ zijn nu net 2 belangrijke topics bij online communicatie.
Voor de meeste van onze klanten zijn ze een makkelijk in te zetten instrument. Toch is voorzichtigheid geboden, zeker als je doelgroep geen tieners of twintigers zijn. Denk maar aan de volgende nuances:
Voor je helemaal op dreef geraakt, neem je best eerst onze 7 tips in overweging.
Het precieze algoritme van facebook blijft een raadsel maar facebook zou je wel belonen wanneer je emoji’s gebruikt. Wanneer je er één of meerdere toevoegt aan jouw Facebookbericht, wordt die post hoger weergegeven in de feed van de ontvangers. Ook ‘zou’ je meer dan 50% meer likes en reacties krijgen en zou jouw bericht meer dan 30% meer gedeeld worden.
De reden waarom is duidelijk: Het oppikken van visuele informatie gaat sneller op dan tekst. Bovendien speelt taal geen rol bij emoji’. Iedereen snapt wat je met een lachend gezichtje bedoelt.
Google laat tegenwoordig ook toe om emoji’s te tonen in titels van zoekresultaten en in advertenties. Allemaal goede redenen dus om er zelf mee aan de slag te gaan.
Emoji’s werken als een extra beetje kleur dat erg opvalt in een reeks van de eindeloze grijze emails in je inbox. Een handig trucje dus om de onderwerpregel van je mail wat te pimpen! Er werden reeds verschillende studies uitgevoerd naar het gebruik van emoji’s bij emailmarketing. Men stelt vast dat in 60% van de tijd, emoji’s een effect hebben op de openratio. Een emoji kan “één van de twee dingen” doen:
Het maakt een slechte onderwerpregel erger of het maakt een goede onderwerpregel beter.
Als alles om eromheen goed is opgesteld, zijn ze de kers op de taart, maar als alles om eromheen niet goed in elkaar zit, dan zullen ze weinig effect hebben.
En laat bij emailmarketing de onderwerpregel nu net hét belangrijkste criterium zijn waarom jouw klant een mail opent of niet. Do I need to say more??
Ik raad dus ten stelligste aan om nauwkeurige A/B-tests te doen om te zien hoe je ontvangers reageren op emoji’s.
Klanten zijn mensen en mensen zijn sociale wezens. Emoties tonen is een deel van ons sociaal bestaan. Vandaar dat ze zeker het gevoelsmatige aspect kunnen versterken als we niet face-to-face communiceren.
Gebruik ze steeds op een positieve manier en laat ze geen woorden vervangen. Ga er niet van uit dat de lezer een identiek woord gebruikt zoals jij in je gedachte had bij het invoegen van je emoji.
In marketing zijn het accenten. Gebruik ze om te onderstrepen en de aandacht te vestigen op de verkoopteksten – niet om de lezer ervan af te leiden.