Digitaal hogerop Logo

Hashtags: wegwijzers naar je sociale media!

Blocnote met hashtag en thee

In de wereld van sociale media draait alles rond aandacht trekken en behouden van je prospect. Een krachtig instrument dat je daarbij kan inzetten, is de hashtag (#). Maar wat maakt hashtags juist zo effectief? En hoe kan je ze inzetten om de groei van je sociale media te boosten?

In deze blogpost duiken we wat dieper in de wereld van hashtag analyse, verkennen we waarom hashtags zo belangrijk zijn en tonen we hoe je ze succesvol kan inzetten.

Wat zijn hashtags ook alweer?

Hashtags zijn in sé een combinatie van letters en tekens, telkens voorafgegaan door een hekje (#). Ze zijn de sleutel tot het categoriseren en organiseren van content op sociale media. Gebruikers kunnen ze toevoegen aan hun berichten om ze gemakkelijker vindbaar te maken voor anderen met vergelijkbare interesses.

Want op sociale media zoek je niet enkel op onderwerpen of accounts, maar ook binnen een bepaalde categorie. Zo fungeren hashtags als wegwijzers op de virtuele snelweg van sociale media, waardoor gebruikers bewust kunnen zoeken naar specifieke onderwerpen of trends.

Zo wil een fervente koopjesjager bijvoorbeeld graag alle Black Friday of Cyber Monday deals goed opvolgen. Met hashtags als #blackfriday en #cybermonday kan hij doelgericht scrollen door alle posts rond deze thema’s.

Hashtags zijn initieel in het leven geroepen door het platform Twitter, maar door hun succes namen ook andere sociale mediakanalen ze al snel over bvb Instagram, LinkedIn en TikTok.

Waarom zijn hashtags belangrijk voor je sociale media?

Waarom zou je überhaupt tijd en moeite steken in het toevoegen van hashtags aan je berichten? Aha! Hashtags kan je beschouwen als een digitale magneet, waardoor gebruikers die geïnteresseerd zijn in specifieke onderwerpen gemakkelijk jouw content kunnen ontdekken. Ideaal dus om potentiële nieuwe fans te bereiken die interesse hebben in jouw dienst/product, maar die jouw specifieke merk nog niet kennen.

Daarnaast kunnen hashtags ook dienen als indicator voor voor relevantie. Door hashtags te kiezen die passen bij je zaak én bij die specifieke post, geef je immers aan waar je post over gaat.

Een voorbeeld: dit Belgische niche merk in de modesector maakt gilets, sjaals en mutsen van mohair wol. Met hashtags als #mohair en #knitwear geven ze aan over welke productcategorie het gaat. Bovendien benutten ze ook de kans om hun extra troeven en bedrijfswaarden in de kijker te plaatsen aan de hand van hashtags als #handmadeinbelgium, #fairfashion en #ikkoopbelgisch toe te voegen.

Hoe zet je hashtags succesvol in?

OK top. Ik begrijp dat hashtags interessant kunnen zijn. Moet ik nu proberen om er zoveel mogelijk te gebruiken in elke posts? Zeker niet! Het toevoegen van willekeurige hashtags aan je berichten is niet voldoende; het is een ware kunst om hashtags op sociale media succesvol in te zetten! Allereerst is het essentieel om hashtags te kiezen die relevant zijn voor je content en doelgroep. Een grondige analyse van trending hashtags en zoekwoorden onderzoek in jouw niche kan je hierbij helpen.

Daarnaast is ook consistentie belangrijk. Gebruik niet alleen hashtags wanneer het je uitkomt, maar integreer ze als een vast onderdeel van je contentstrategie. Experimenteer met de hoeveelheid hashtags die je gebruikt en observeer welke aanpak het beste werkt voor jouw specifieke doelgroep.

Als je teveel focust op populaire hashtags, zal jouw post in de massa verdwijnen temidden de posts van de ‘grote jongens’. Denk maar aan ‘love’, ’travel’, ‘organic’ etc.

Kies je een hashtag die weliswaar relevant is, maar waarop weinig gezocht wordt, dan heb je uiteraard niet veel kans om ontdekt te worden door je toekomstige nieuwe fans. Het vinden van de juiste balans tussen populaire en niche-specifieke hashtags is dus de sleutel tot succes!

Kan je dezelfde hashtags gebruiken in alle kanalen?

Terwijl hashtags op het eerste gezicht universeel lijken, is het belangrijk te erkennen dat verschillende sociale media platforms hun eigen dynamiek hebben. Zo staat Instagram bijvoorbeeld bekend om het gebruik van veel hashtags, vaak in de vorm van een opmerking onderaan een bericht. Twitter daarentegen beperkt zich vaak tot een of twee relevante hashtags. Op Facebook zie je ze ook wel, maar daar is het nut beperkt en komt het niet zo professioneel over.

Op platforms zoals LinkedIn ligt de nadruk dan weer op professionele en branche-specifieke hashtags, terwijl TikTok gedijt op populaire trends en creatieve hashtags. Je moet deze subtiele verschillen onderzoeken en begrijpen om het maximale uit je hashtag-strategie te halen op elk specifiek platform. Tip: probeer zeker eens wat mosterd te halen bij de concurrentie!

Wat is het verschil tussen een zoekwoorden onderzoek en hashtag analyse?

Zowel zoekwoorden als hashtags zijn relevant om gevonden te worden door zoekmachines. Toch is er een belangrijke nuance tussen beide:

Zoekwoordenonderzoek richt zich op de woorden en zinnen die mensen in zoekmachines invoeren om relevante content te vinden. Het doel voor jou als ondernemer is om te begrijpen welke termen jouw doelgroep gebruikt, zodat je vervolgens die termen gebruikt waarop gezocht wordt. Deze techniek is cruciaal voor het optimaliseren van website content, blogs, advertenties … voor zoekmachines zoals Google. Het helpt bij het verbeteren van je SEO-ranking en vergroot je organische vindbaarheid.

Hashtag analyse, aan de andere kant, draait ook om het identificeren van relevante termen, maar dan specifiek binnen sociale media. Het doel is om de dialoog aan te gaan met prospects en jouw content zichtbaar te maken voor specifieke doelgroepen op platformen zoals Instagram, Twitter en LinkedIn.

Hoewel ze beide verschillende doelen dienen, vullen zoekwoorden onderzoek en hashtag analyse elkaar mooi aan. Want, het zorgvuldig integreren van jouw geselecteerde zoekwoorden in je social media posts verbetert ook je vindbaarheid door zoekmachines. Andersom word je bij het inzetten van relevante hashtags vaker vertoond op sociale media, wat vervolgens ook resulteert in een betere ranking. Sociale media zijn immers naast je website ook een interessante manier om te scoren in zoekmachines!

Heb je hierbij nood aan advies voor de relevante hashtags van jouw social media kanalen? Contacteer ons vrijblijvend. We helpen je graag verder!

Delen op Facebook
Delen op Linkedin